niedziela, 30 maja 2010


Edukacja zróżnicowana

Czym jest edukacja zróżnicowana? To właściwe określenie szkół niekoedukacyjnych. Z taką, powszechnie zresztą używaną, nazwą nie zgadza się dyrektor jednej z męskich szkół. Twierdzi, że jest to określenie negatywne. W rzeczywistości, szkoły zróżnicowane ze względu na płeć, mają wiele zalet.

Dlaczego właściwie poruszyłam ten temat? Podczas pewnych zajęć przeprowadzono dyskusję o szkołach tylko dla dziewczynek bądź tylko dla chłopców. Wśród 15 osób nie było nikogo, kto miałby doświadczenie uczenia się w takiej szkole lub chociaż takich znajomych. Mimo to nasze odczucia były raczej negatywne. Osoby uczące się takich szkołach postrzegaliśmy jako dziwne a sam pomysł niezbyt trafiony. Nawet na pytanie „Czy ktoś z Was posłałby w przyszłości swoje dziecko do szkoły zróżnicowanej?” nie było ani jednej pozytywnej odpowiedzi. Wszyscy zgodnie uważaliśmy szkołę koedukacyjna za lepszą.

Kilka dni później, natknęłam się w portalu interia.pl na artykuł o edukacji zróżnicowanej. Przeczytałam go z zainteresowaniem i postanowiłam uczynić tematem mojego posta 



Szkoły zróżnicowane w Polsce nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Na terenie kraju jest ich jedynie 75, w tym seminaria duchowne czy szkoły mistrzostwa sportowego.
W tym miejscu należy przypomnieć, że szkoły zróżnicowane były pierwotną formą edukacji. Na początku XX w. naciski ruchu feministycznego spowodowały wprowadzenie koedukacji do szkół publicznych, później również prywatnych.

Dlaczego warto uczyć się w szkole zróżnicowanej? Specjaliści, którzy zajmują się tą formą nauczania podają wiele plusów takiej sytuacji. Przede wszystkim jest to inne zorganizowanie czasu: chłopcy mają dłuższe przerwy na odreagowanie zajęć np. przez ruch. Dziewczynki natomiast łatwiej odnajdują się w szkolnej ławce – są spokojniejsze.
Kolejnym atutem jest możliwość zróżnicowanego przygotowania kadry pedagogicznej. Dziewczyny oraz chłopcy wymagają innego podejścia podczas zajęć – dobrania innego tonu głosu, innego urozmaicenia materiałów. Nawet optymalna temperatura pracy dla obu płci jest różna.

Także badania potwierdzają skuteczność nauczania w szkołach koedukacyjnych. W roku 2007 w Australii przebadano 270 tysięcy osób z różnych szkół (koedukacyjnych i zróżnicowanych). Okazało się, że osoby uczące się w szkole zróżnicowanej osiągają na kolejnych szczeblach edukacji lepsze wyniki niż osoby po szkołach koedukacyjnych.

Dyrektor jednej ze szkół zróżnicowanych podkreśla jednak, że nikogo nie wolno zmuszać do nauki w takiej placówce. Dziecko powinno samo wyrazić chęć uczenia się jedynie w towarzystwie rówieśników jednej płci.
Uważam, że warto dowiedzieć się więcej na ten temat. Po przeczytaniu kilku artykułów rozumiem, dlaczego warto tworzyć takie miejsca i dlaczego warto uczyć się w szkołach zróżnicowanych, jednak nie sądzę, abym chciała sama uczęszczać do takiej placówki. Jestem ciekawa jakie mają zdanie na ten temat inni pedagodzy 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz